Kameroen deel 2 - Reisverslag uit Yaoundé, Kameroen van Marielle Klyberg - WaarBenJij.nu Kameroen deel 2 - Reisverslag uit Yaoundé, Kameroen van Marielle Klyberg - WaarBenJij.nu

Kameroen deel 2

Door: Marielle Klyberg

Blijf op de hoogte en volg Marielle

11 Januari 2016 | Kameroen, Yaoundé

Vanmiddag kreeg ik een apje van een vriendin die zei: Leuk dat je dit doet, maar ik weet nog steeds niet wat je precies gaat doen in Kameroen. Ter verduidelijking volgt hieronder een gedeelte van mijn projectplan:

Organization Kmerpad
Kmerpad is a young NGO founded in 2012 with the aim to promote the empowerment of women and girls in Cameroon. Specifically Kmerpad focuses on the development and dissemination of sustainable sanitary napkins so girls can attend school continuously.
Many women and girls in Cameroon have no money to buy sanitary napkins during their menstrual period and use improvised materials such as old pieces of clothes, pieces of foam, toilet paper or banana leaves to catch their menstrual period. Apart from the fact that this is not an effective and convenient solution, it is not hygienic. Due to a combination of shame, taboo and susceptibility to infections, this has a major impact on the lives of women and girls and even goes so far as to monthly not rotate a number of days in the 'normal' life, whether it be work or school is.
UNICEF says that one in 10 girls leave school early because of lack of products for menstruation and because of poor access to sanitation. The unavailability of sanitary products is a stumbling block for girls to go to school and causes them to miss monthly 4 to 5 days.

After a thorough market research Dr. Yap Boum II and his wife Olivia have decided to tackle this problem and to set up an NGO named Kmerpad.

The objectives of Kmerpad are:
Reducing truancy of girls caused by the lack of sanitary napkins;
Increase the knowledge of girls and women about managing their menstruation in a hygienic way;
Creation of employment opportunities for women enabling them to enhance their empowerment and self esteem;

Missie
1) to ensure that girls no longer stay at home because of their period and the lack of adequate products,
2) break through the taboo around menstruation,
3) to promote employment for women and
4) to provide an alternative solution that is both payable as recyclable.

More information can be found on the following links:

http://kmerpad.blogspot.nl/
https://www.facebook.com/Kmerpad-367914053225331/info/

Assignment
Kmerpad is a NGO which wishes to offer washable sanitary pads (FAM) to all girls living in Cameroon and Africa. The aim is to improve girl’s education by providing pads that allow them to keep going to school during their menstruation. Beyond that Kmerpad also aims to empower women who are the people producing the FAM in workshops. The last problem but not the least is the protection of the environment. By distributing washable pads the objective is also to limit the use of non-reusable pads that generate a huge amount of waste.
After 3 years exploring the market and building our field capacity (workshop, network…) we now need to scale up our activities and move from a small charity to social business that target the entire continent. This change has huge implications in term of organization and planning.

As our product addresses both the individual (urban women concerned about their money and environment) the NGO’s and women networks (concerned about the availability of sanitary pads to the most in need population mainly in rural setting and/or refugee camp) we need to define a proper strategy/procedure/structure that will allow us to target the different markets.

We have recently received an award at the SIGEF which is a forum for social innovation in Geneva from the Horyou foundation (https://www.sigef2015.com/) and from the “La France s’engage au Sud” (http://lafrancesengage.fr/au-sud ) from the French president.
Those awards are giving us the recognition that our initiative is worth their support but also that the washable sanitary pads are a real solution for many challenges faced by Africa. We would like to take advantage of this momentum to move Kmerpad to the top of Africa and contribute to the education of our girls, empower our women and protect our environment.

Expectations
Kmerpad has shared the following expectations with regards to the assignment:
Design a marketing strategy.
Define the need for the Marketing/sales department.
Provide job description and profile of staff needed.
Participate to the recruitment/training of a sales manager.
Elaborate a marketing/sales policy.

Zoals jullie kunnen lezen heb ik een hoop te doen in 3 weken 

Visum
Zoals ik in mijn eerdere stukje al schreef had ik voor vertrek wat problemen met het verkrijgen van een visum. Niet zozeer dat mijn documenten niet klopten, maar er ontbrak nog wel een stempel van de plaatselijke politie die mijn verblijf in Kamaroen legaliseert. Volgens mij is het meer een financiele formaliteit dan iets anders. Omdat mijn gastheer en gastvrouw vanwege de feestdagen met vakantie waren, kon die niet direct geregeld worden. Eenmaal terug van vakantie heeft Yab zelf met de ambassade gebeld en alles vanuit Kameroen geregeld. Althans dat leek zo…
Op de een of andere manier is mijn aanvraag toch pas een paar dagen later in behandeling genomen, waardoor ik uiteindelijk op 7 januari aan het einde van de dag een bericht kreeg van de visumdienst, dat op 8 januari mijn visum opgehaald zou kunnen worden bij de ANWB winkel in Waalwijk. Hmm fijn dat ze dit mededelen , alleen zou het visum dan wel een dag te laat op de plaats van bestemming zijn (inclusief mijn paspoort). Gelukkig heeft de visumdienst met mij meegedacht en voor 50,00 euro bij betaling kon ik mijn visum en paspoort voor het inchecken afhalen bij een speciale balie. Commercieel gezien vind ik dit een slimme zet…

Reis
Om 0655 ben ik vanuit Amsterdam naar Parijs vertrokken . Gelukkig vertrok mijn vliegtuig op tijd, want anders had ik inderdaad mijn volgende vlucht kunnen missen. De crew van Airfrance kon mij op voorhand niet vertellen vanaf welke gate het vliegtuig naar Kameroen zou vertrekken.
Oke, geen stress, even op de borden kijken en dan vind je het wel. Als je dus denkt dat Schiphol groot is en onoverzichtelijk dan wens ik je veel succes in Parijs. Ik heb mijn stappenteller op telefoon en als ik het na ga kijken, weet ik bijna zeker dat de gate voor het vliegtuig naar Kameroen, minimaal 2,5 km verderop was in een wirwar van gangen en platforms. Gelukkig was ik op tijd.
Op de een of andere manier ben ik er vanuit gegaan dat het vliegtuig niet vol zat.. Helaas had ik het mis en zat ik ook nog precies in het midden van een rij. Ik voelde me net een BIFI worstje in een te krap velletje. Ondanks dit heb ik het grootste gedeelte van de vlucht lekker kunnen slapen.

Aankomst Yaounde
Om 1855 ben ik geland in Yaounde. Ik was ontzettend blij dat ik uit dat vliegtuig kon, want na 12 uur ga je toch wel wat lichaamsgeuren ruiken zo links en rechts. Bij de douane aangekomen moest ik eerst nog wat visum?? papieren invullen en werd er met een infrarood apparaat gecontroleerd op koorts. Het instructiebord dat er voorstond was erg grappig, maar ik durfde hiervan geen foto te maken. De check wordt gedaan om Ebola buiten het land te houden.
Bij de douane werd er gevraagd om een “gele” kaart en om mij heen zag ik inderdaad allemaal mensen met een gele kaart.. Ik weet van mijzelf dat administratie nou niet mijn meest sterke kant is, maar tussen al mijn papieren heb ik geen enkele gele kaart gezien. Eerlijk is eerlijk er ontstond toen een klein beetje paniek bij me. Een van de medereizigers moet dat gezien hebben, want hij was zo vriendelijk om er op te attenderen dat dit over “Yellow Fever” ging. Mijn vaccinboekje is niet geel, maar er staat wel een stempel voor gele koorts in 
Alle administratie bij elkaar, stempel erop en eindelijk ben ik dan in Kameroen!!

Het was niet moeilijk uit te vinden op welke kofferband mijn koffer zou komen, want er waren er maar 2. Gelukkig maar, want in deze ruimte was het bloed heet en ik wilde ongelofelijk graag een sigarette opsteken. Na 10 minuten wachten stond ik dan eindelijk buiten..

En nu? Daar sta ik dan met mijn koffer en 2 tassen omringd door allemaal mannen die iets tegen mij zeggen, aan mijn koffer trekken en duidelijk iets van mij wilden. Ook in Kameroen kan mijn gezicht nog steeds boekdelen spreken en op deze manier kon ik hen duidelijk maken dat dit in ieder geval niet de bedoeling was.

Een van de mannen sprak Engels en vertelde mij dat ik door moest lopen, want dat alleen de reisorganisaties naar de ingang van de aankomsthal mochten lopen. Oke, dacht ik bij mezelf ik moet toch iets. Dus zo gezegd zo gedaan ben ik al nachtblind zijnde over het donkere pad gelopen. En ja hoor bij de slagboom aankomen zag ik een groot wit bord met “Marielle Klyberg” en waren daar Oliva en Yab. Volgens mij waren zij net zo blij om mij te zien als ik hen.

Na ongeveer een uur file rijden zijn we bij het huis aangekomen. Voor Afrikaanse begrippen in een welvarende wijk. Een dag later kwam ik er achter dat ik nagenoeg de tijdelijke buurvrouw van de President van Kameroen ben 
Gezamenlijk hebben wij nog wat gegeten en hebben Yab en Olivia mij een rondleiding door het huis en mijn appartement gegeven. Ik heb hier een eigen appartement met slaapkamer, woonkamer en badkamer. En last but not least een eigen wireless internet verbinding. De gastvrijheid van Yab en Olvia overtreft echt alles. Het zijn zulke lieve en warme mensen, ongelofelijk.

Voor ik ben gaan slapen heb ik Olvia, Yab en Ashanti nog de souvenirs uit Nederland gegeven… de wooden shoes (Thanks Serge voor de gouden tip 

Weekend 9 en 10 januari
Het weekend heb ik erg rustig doorgebracht. Lekker uitgeslapen en vooral genoten van de zon en het gezelschap. Overigens hoef ik hier niks zelf te doen, behalve opstaan en ademhalen. Vandaag kwam Oliva mij de waszak brengen, want deze wordt altijd op dinsdag gedaan. Een “nee, dank je wel” is duidelijk niet het juiste antwoord, dus ga ik zo mijn was maar verzamelen.

Mijn “eerste werkdag”
Zoals eerder gezegd heb ik vandaag mijn “eerste werkdag”gehad en ik moet je eerlijk zeggen dat het voor mij nogal vermoeiend is geweest. Voortdurend in een vreemde taal spreken, de indrukken, het ongeloof van de dingen die ik zie, maar wat heb ik genoten van vandaag. Sterker nog ik heb ook echt het idee dat ik zoals de Yacht credo luidt: “van toegevoegde waarde ben geweest”.

Vandaag heb ik ook mijn 2e Franse les van hun dochtertje Ashanti gehad, want zij is vastberaden dat ik vloeiend Frans kan spreken wanneer ik vertrek.

Ik stop nu even met schrijven, aangezien ik nog wat dingen voor morgenochtend wil uitwerken. De muggen laten mij ook nu weer niet met rust, dus tijd om ergens anders te gaan zitten. Ik hoop straks nog even wat te kunnen schrijven!

Je pense que la journee cetta a belle!

Liefs uit Kameroen

  • 11 Januari 2016 - 20:17

    Meloen:

    Draak, jouw hoofd spreekt wereldwijd boekdelen! Groetjes aan je buurman

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marielle

Actief sinds 10 Jan. 2016
Verslag gelezen: 355
Totaal aantal bezoekers 5237

Voorgaande reizen:

08 Januari 2016 - 27 Januari 2016

Kameroen

Landen bezocht: