Kameroen deel 5 - Reisverslag uit Yaoundé, Kameroen van Marielle Klyberg - WaarBenJij.nu Kameroen deel 5 - Reisverslag uit Yaoundé, Kameroen van Marielle Klyberg - WaarBenJij.nu

Kameroen deel 5

Door: Marielle Klyberg

Blijf op de hoogte en volg Marielle

17 Januari 2016 | Kameroen, Yaoundé

De afgelopen 3 dagen heb ik weekend “gevierd”. Deze dagen stonden dus volgens Afrikaanse normen en waarden in het teken van eten, drinken en rust…
Afgelopen vrijdagochtend heb ik eigenlijk niet zo heel veel gedaan. Er stonden wat zaken om te bespreken op het programma, maar door de terugkomst van Yab verliep het eea nogal wat rommelig. Begin van de middag ben ik weer op “safari” door de wijk gegaan. Zoals ook in Nederland lukt het mij ook hier om te shoppen, dus ben na een uur terug richting huis gegaan, met een rokje rijker. ’s Middags heb ik samen met Allain, die Armand blijkt te heten, en Olivia de functieprofielen doorgenomen. Daar waar zaken voor mij logisch klinken, wordt hier nog wel gediscussieerd over de kleur van een pen. Het is mij opgevallen dat Armand en Olivia heel vaak “discussieren” Hoewel ik het niet allemaal versta, merk ik wel dat Armand graag voet bij stuk houdt. Het werd mij vanmiddag ook duidelijk dat de Afrikaanse cultuur echt een “ja” knik cultuur is. De discussie die hij met Olivia heeft, heeft vaak betrekking op de suggestie die ik doe en in een eerder stadium door Armand met “ja”beantwoord is. Nederlands als ik ben, kon ik het dus niet laten om hier iets over te zeggen.. Ik moet zeggen dat mijn opmerking een goed en leuk gesprek heeft opgeleverd. De grap is overigens dat Armand meestal de dag erop opnieuw met een suggestie komt, die nauwelijks afwijkt van mijn eerdere suggestie.. Cést la vie en Kameroen.
Einde van de middag heb ik met Oliva en Yab de eerste week doorgesproken. Beiden zijn meer dan tevreden over de zaken die in gang zijn gezet. Voor mijn gevoel had er nog veel meer af kunnen zijn, maar ook hiervoor geldt Cést la vie en Kameroen.
Ik vond het wel super om te horen dat zij zo tevreden waren!
Om de eerste week goed af te sluiten besloot Yab dat we wat lol moesten gaan maken. Nou dat heb ik geweten, zeker op zaterdagmiddag toen ik wakker werd met een gigantische kater. Yab stond erop dat ik samen met hem whiskey zou gaan drinken.. laat ik nou net een wijndrinker zijn 
Yab en Olivia vonden dat ik allereerst een indruk moest krijgen van hoe de middelklasse Kameroenees op vrijdagavond het weekend inluidt. We zijn daarom naar “De Bunker” gegaan. De Bunker is een visrestaurant, karaokebar en nachtclub in een.. soort van party centrum zonder bowlen.. Als ik hier alleen had gelopen, was ik hier niet naar binnen gegaan, omdat het er nogal louche uitzag. Eenmaal binnen kreeg ik een 0,65 l bierfles voor mijn neus en na het proosten kon ik de vis uit gaan zoeken. De sfeer in “de Bunker” was ondanks de louche uitstraling super gezellig.
Samen met Olivia ben ik dus de vissen gaan uitzoeken. Bij het uitzoeken van de vis, wordt direct de prijs bepaald. De vis die ik uitkoos, bleek 3 keer zo duur te zijn dan de andere 3 vissen. Reden: blanke mensen hebben genoeg geld. Nou als iemand mij nog een keer op discriminatie durft aan te spreken. Ondanks het onderhandelen van Olivia en Yab bleef men voet bij stuk houden over de prijs van mijn vis. Eigenlijk schandalig, maar zo werkt het hier. Het restaurant had een “open keuken”. Nou ja keuken.. op de foto’s kun je zien wat ik bedoel. De keuringsdienst van waren zou deze tent gelijk gesloten hebben, gezien de vis die ongekoeld op tafels lag en door iedereen vast werd gepakt. Ik heb wel geleerd hoe ik kan zien of de vis vers is: “open zijn bek en kijk naar de rode verkleuring van de kieuwen. Hoe roder, hoe beter… Dus diegene die volgende keer met mij een zeetong wil gaan eten, heeft gegarandeerd een verse te pakken hahahaaha.
De vis die ik uiteindelijk op mijn bord kreeg smaakte verrukkelijk! Ongelofelijk!
Na een korte stop bij een vriend van Yab en een of andere lounge tent, zijn we naar een nachtclub gegaan. Ik zal de avond kort samenvatten met de titel van een film: “leaving Las Vegas” Het was 5 uur toen ik eindelijk mijn bedje zag om vervolgens op zaterdagmiddag om 14 uur wakker te worden hahahahaha. De rest van de zaterdag heb ik lekker rustig doorgebracht.
Vanochtend ben ik vroeg opgestaan en ben begonnen met het doorlezen van een aantal projectvoorstellen en het voorbereiden van afspraken, die wij als het goed is aankomende week hebben. Daarnaast heb ik het voorstel gedaan om morgen toch definitief wat dingen af te ronden, zoals de functieomschrijvingen en de salespitch, zodat we deze ook kunnen gaan gebruiken. Ik ben benieuwd of dat morgen gaat lukken…
Vanavond bij het eten vertelde Olivia mij dat ze deze week een specialiteit voor me gaat koken, te weten WORMEN. Ik dacht echt dat ze een grapje maakte, helaas! Ik hou jullie op de hoogte en zal het recept vragen 
Ik hou het voor nu voor gezien en zoals Yab zou zeggen (die overigens vandaag op zijn wooden shoes pantoffels liep) TAKE YOUR REST!
Bonne nuit!




  • 18 Januari 2016 - 09:16

    Simone, People4Change:

    Hi Marielle,

    Een werkelijke onderdompeling in de Kameroenese cultuur:-) Succes met het proberen van het recept van Olivia.

    Groetjes en tot sprekens later deze week

  • 19 Januari 2016 - 18:57

    Martine:

    Hoi nichtje,

    Net even met "ons" mams gebeld, daar hoorde ik van je wormen experience, heb je ze inmiddels al op ?
    Het is hier inmiddels zo koud dat vanavond de eerste marathon op natuurijs geschaatst word.

    Have fun daar.....ciaooooo

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marielle

Actief sinds 10 Jan. 2016
Verslag gelezen: 302
Totaal aantal bezoekers 5233

Voorgaande reizen:

08 Januari 2016 - 27 Januari 2016

Kameroen

Landen bezocht: